Farum Cykelklubs træning
Træning

Træningsoplæg og rute postes på Facebook inden træning. Det vil også gælde eventuelle ændringer i træningen, aflysninger, andet mødested, tidspunkt mm.

Al træning starter med inddeling af hold. Det gør vi for at synliggøre og styrke de enkelte holds profil og sikre fuldt træningsmæssigt udbytte for alle. Typisk deles op i 3 hold, så alle ryttere kommer på et hold, hvor de niveaumæssigt får det bedste udbytte. Ingen er fast tilknyttet et bestemt hold. Hold, som man kører på, kan skifte baseret på eksempelvis egen lyst på en given dag eller antal af ryttere, der kører stærkt/mindre stærkt.

Hvert hold har en DGI uddannet træner eller kaptajn, der styrerafviklingen af dagens træning.

Sommer træning, 1. marts til efterårsferien: 

  • Tirsdage og torsdage kl. 18.00
  • Søndage kl. 9.30, længere tur, typisk 80-100km, men hver måned er en tur ekstra lang og en tur er kortere, hvor vi så i stedet efterfølgende nyder kage og kaffe sammen på Stien

Vi kører fra p-pladsen ved Farum Bytorv, over for Fakta). Når byggeriet ved Stien tillader indkørsel, så starter vi fra Stien igen.

Målet med træningen er først og fremmest at dyrke glæden på landevejen i godt selskab og komme i god fysisk form.

Træning i vinterhalvåret, fra efterårsferien til
1. marts:

Kl. 9.30 Lørdag fcx (cross/gravel) – sjov i skoven. Man kan deltage på en MTB, men der køres på stier og ikke på spor. Det er ikke decideret MTB træning!

Andre dage er det frit for alle medlemmer at komme med et træningsopslag i Facebook gruppen. Der afholdes ikke decideret klubtræning disse dage. HUSK: Skærme på cyklerne er et krav. Lys og reflekser nødvendige

Home trainere

Vi har flere medlemmer, der supplerer træningen med indendørs cykling på home trainers. Det er typisk Zwift eller Bkool platformene, der benyttes.

Cykelcomputere

Ryttere med Garmin cykelcomputer er meget velkomne til at melde sig ind i gruppen, der hedder Farum Cykelklub. Her kan vi følge med i hinandens ture.

Strava er også meget benyttet i klubben.

Touringholdets træning og ture

Touring holdet er for

• ryttere, der gerne vil ud at køre en social tur om søndagen
• ryttere, der gerne vil blive bedre cyklister og komme i bedre form
• ryttere, der ikke kører stærkt nok til at følge med hold 1 eller 2, men som gerne vil have progression hen over sæsonen

Indholdet af træningen

• søndage cykler vi tur. Finder nye ruter, nye kaffesteder og hygger os i et tempo, der passer til de fremmødte
• tirsdage cykler vi en tur krydret med lidt skiltespurter og holdkørsel
• torsdage træner alle fra klubben sammen. Det er individuel træning, hvor niveau ikke er afgørende, men som man bliver hurtigere af

Hvad kræves af ryttere på Touringholdet

  • at du møder op til træning så ofte som muligt – på den måde har vi mulighed for at udvikle os sammen

Hold 1 og 2 træning
Der er ikke skrevet noget endnu
Begyndertræning - lørdage i begrænset periode

Begyndertræning er for både kvinder og mænd og henvendt til ryttere, der

• ikke er fortrolige med at køre med andre i gruppe
• gerne vil dyrke det sociale liv samtidig med de dyrker sport
•  gerne vil blive bedre cyklister og komme i bedre form

Træningen foregår lørdage kl. 9.30 - fra xxxx - yyyyy (NB: Start er udsat pga Covid-19). Vi cykler i cirka 2 timer. Afgang fra Stien (foran hovedindgangen).

Forudsætning for at deltage er

  • racercykel med gedebukkestyr
  • click pedaler/sko eller blot kondisko
  • du skal køre med cykelhjelm
  • drikkedunk, bare med vand
  • udstyret er i orden (kæden smurt/dækkene pumpet)
  • medbring en ekstra slange (gerne 2), et dækjern og en pumpe i tilfælde af punktering
  • cykelbukser med en god siddepude er klart mest behageligt når du skal ud på en længere cykeltur, men ikke et krav. Husk, drop underbukserne!

Der er mulighed for at låne en cykel, hvis du gerne vil prøve, inden du køber.

Træningen vil fokusere på tekniske færdigheder på racercykel, og på en tilpasset opbygning af formen. Vi bygger mere og mere på som det passer til færdighederne. Dem, der bliver ”for gode”, skubber vi til de andre klubtræninger.

Hvad får du for pengene:

• Et årsmedlemsskab i Farum Cykelklub (400 kr.)
• Adgang til at deltage på Touringholdet, som træner søndag, tirsdag og torsdag, når du har gennemgået dit lørdagsforløb.
• Adgang til klubarrangementer, foredrag, rabataftaler og tilbud om deltagelse på klubture (dog mod egenbetaling)
• DGI udannede trænere og kaptajner, som hjælper dig godt i gang og hele vejen gennem forløbet.

Udstyr du kan ønske dig senere

Når du først er blevet tændt af cyklingen er der noget udstyr, der ikke er nødvendigt, men sjovt og rart at have, så her kommer lidt inspiration til ønskesedlen:

  • Cykelcomputer og pulsmåler kan motivere dig, når du er på tur. Via målingerne kan du følge din udvikling.
  • Cykel-solbriller altid en god idé – ikke kun mod solen, men også mod regn og til at holde insekter og andet skidt ude af øjnene.
  • Udover cykelbukser med siddepude, er det altid dejligt at have andet lækkert cykeltøj – eksempelvis cykelhandsker, en trøje med lommer på ryggen, vest og/eller en jakke mod vind/regn.
  • Når cykelturerne begynder at blive længere end 2 timer, så kan lidt medbragt energi være en god ide. Det kan være en banan, lidt energidrik i drikkedunken eller nogle barer/geler

Se klubbens rabataftaler her