Img_1407

Farum Cykelklub

Farum Cykelklub

En klub for aktive ryttere, som ønsker at være en del af en cykelklub i Farum.  Vi deler ikke hold efter køn, men tilstræber at alle ryttere kommer på et hold, hvor de niveaumæssigt får det bedste udbytte. Klubben er medlem af DGI, og alle medlemmer har mulighed for at deltage i DGI's åbne tilbud.

VIGTIGT: Ifm Covid-19 følger klubben DGIs anbefaling og har aflyst al klub-træning - foreløbig frem til og med den 13. april !

Vi er så heldige, at vi stadig må cykle, men du opfordres til at følge nedenstående:

1) Kør solo eller højest 2-3 personer sammen. Solo-træning er det absolut mest forsvarlige. Kører i f.eks. 2 personer sammen, så kør ved siden af hinanden (det er også ekstra god træning). Det er sandsynligvis mere smitte-risikabelt at ligge i slip-strømmen.

2) Kører du ikke solo, så kør med de samme 2-3 makkere. Skulle uheldet være ude, bliver smittespredningen reduceret på den måde.

3) Hold afstand til forbipasserende – især de ældre medborgere. Princippet med at holde afstand gælder også på cyklen. Kør i en (stor) bue udenom gående/cyklende og brug ringeklokke og fløjt lidt flittigere end ellers.

4) Tøm næsen med større omtanke end ellers. Det er svært (umuligt) at undgå at næsen løber her på denne tid af året. Brug ærmet og/eller tøm kun næsen, når du er langt væk fra alle andre.

5) Start tidligt om morgenen eller sent om aftenen. Så er der færrest mulige at tage hensyn til på ruten.

6) Drop de højintensive intervaller. Nogle (men ikke alle) eksperter mener, at meget intensiv cykling svækker immunforsvaret, og dermed øger risikoen for at blive smittet. Vurdér selv, men under alle omstændigheder åbner det op for lidt mere rolig og hyggepræget cykling end ellers. Nyd det!

7) Træk evt. halsedissen op over næse og mund. Eksperter er ikke enige her, men uanset hvad, så er det en god idé at beskytte næse/mund, når temperaturen er lav og vinden kold.

8) Brug cykelbriller med god dækning. Virus kan trænge igennem slimhinderne i øjnene, og derfor er det ekstra godt at bruge cykelbriller på træningsturen lige nu. Cykelbriller med store heldækkende linser, må formodes at være et særligt godt værn mod ikke alene virus, men også solstråler, kold vind, regn, opsprøjt og insekter.

9) Kør lidt mere forsigtigt og opmærksomt. Det er aldrig fedt at skulle forbi skadestuen – og slet ikke i øjeblikket. Derfor giver det god mening, at tøjle noget af forårskådheden og f.eks. undlade at gå all-in på en skiltespurt.

10) Bliv hjemme hvis du er små-syg, snottet o.l. Det følger myndighedernes generelle anbefaling, og gælder naturligvis også ved cykling. Der er bare lidt større risiko for både at smitte og blive smittet her, så hvis du er i tvivl, så drop træningen.

11) Brug Home Traineren ekstra flittigt. I denne på mange måder usikre tid er det oplagt at få kørt mere på den stationære cykel end ellers. Navnlig hvis du er i en risikogruppe, og vil have mindst mulig kontakt til andre. En stor fordel, er at det er meget lettere at træne struktureret og fokuseret på en hjemmetræner.

Ekstra) Smil til og hils på alle – det luner i denne tid! Rigtig mange er (negativt) påvirket af smittetruslen fra Corona  – eller kender nogen der er. Så hvorfor ikke opmuntre med venlighed og smil, når vi møder hinanden - på afstand? Et smil smitter – på den gode måde.

Følg i øvrigt myndighedernes vejledninger.

Følg med i vores Facebook gruppe 'Farum Cykelklub', deltag gerne i vores udfordring(er) og del meget gerne dine træningsture, så vi holder fast i vores fællesskab :-) 'Leaderboard' for udfordringer kan også findes her på hjemmesiden under Træning - klik her.

Værdier, mission, kontingent og indmeldelse

Værdier: Vi cykler sammen ud og kommer sammen hjem. Vi hjælper hinanden ved punkteringer. Vi overholder færdselsloven og cykler med overskud over for os selv og andre. Vi har DGI uddannede trænere og plads til alle, der ønsker at forbedre sig.

Mission: Vi træner sammen, deltager i løb sammen og tager på træningsture i ind- og udland sammen.

Kontingent

400 kr per år.

Opkræves via Holdsport efter Generalforsamlingen, der afholdes i årets første kvartal.

Giver

• adgang til træning, klubarrangementer, foredrag, rabataftaler og tilbud om deltagelse på klubture (dog mod egenbetaling)
• DGI udannede trænere og kaptajner
• fællesskab og hygge

Indmeldelse

Ønsker du at melde dig ind, så klik på dette link til Holdsport og meld dig ind i vores klub 'Farum Cykelklub'.

Der er altid et par ugers prøveperiode før kontingent opkræves, så nye ryttere kan prøve om Farum Cykelklub er den rette klub.

Seneste event

8. marts 2020 Sæsonstart på landevejen med efterfølgende hygge

22 friske ryttere mødte op til årets første fælles træningstur på landevejen. Vi drog af sted i 2 hold på denne dag. Efter henholdsvis 40 og 60 km nød vi sandwich, vand og kaffe i vores 'klubhus', Stien, mens snakken gik lystigt.

2020 sæsonen er startet :-)

Snak med os

Du er meget velkommen til at kontakte os med henblik på fx prøvetræning, høre om klubbens værdier eller andet. Har vi opført os forkert på vejen, hører vi også meget gerne fra dig.

Kontakt os via formularen, eller på vores facebook side: Farum Cykelklub