Sikkerhed og Hvis uheldet er ude

Sikkerhed

Sikkerheds fokus:

• Sørg for at cyklen er i orden (bremser, kæde, gear)
  • Kør ALTID med cykelhjelm
  • Overhold færdselsloven
  • Kør med udvidet hensyn til andre trafikanter. Hold nogle gange tilbage selv om det var 'de andre', der burde iflg. loven. Hellere en gang for meget, end en gang for lidt !
  • Vær opmærksom og kør sikkert
  • Simple let forståelige cykelregler (disse øver vi til træning og på ture)
  • Tag hensyn til hinanden

Klubbens trænere har alle været igennem DGI træner forløb og er derfor kompetente ud i at føre os alle rundt sikkert på landevejen.

Alle trænere har ligeledes deltaget i førstehjælpskurser og det bliver løbende tilbudt til alle medlemmer, så vi er så godt forberedt som muligt, hvis uheldet er ude.

Se video med tips til tæt kørsel i felt

Vi overholder færdselsloven og kører med overskud

Hvis uheldet er ude

Skrammer og sår

Start med at sørge for at rense/vaske sårene grundigt. Man kan eventuelt benytte sterilt sårskyl til at slutte af med.

Så længe der ikke er dannet sårskorpe, skal du gøre, hvad du kan for at holde sårene rene. Er sårene ikke så dybe, kan du ofte nøjes med at skylle med rent vand. Du kan alternativt bruge enten A-Derma's Dermalibour, der er en gel, der renser, beroliger, reparerer og virker antibakteriel. Indeholder også zink, der udtørrer sårene. Alternativt kan bruges Medi-Skrub med Glycerin (indeholder klorhexidin. Er det som lægerne på TV/i film skrubber hænder i inden operationer).

Har du væskende sår, kan du dels smøre med et zink-præparat, idet zink udtørrer og dels dække sårene, så de ikke sætter sig fast i tøj og sengetøj. Til at dække sårene findes forskellige plastre/bandager og endvidere findes også tang-plader, der virker som sår-helings puder og som tillader at man tager bad uden at de skal tages af.

Når sårene har dannet skorpe, begynder de hurtigt at kløe. I den periode er det vigtigt, at du ikke klør i sårene, så de åbner sig igen!
Til at stoppe kløe anbefales brug af en fed, uparfumeret creme eller A-Derma's Epitheliale A.H. creme.

Alle produkter, der er nævnt her, fås på apoteket.

Hjernerystelse

Er der det mindste tegn på hjernerystelse anbefales total ro i nogle dage/uges tid. Ingen radio, tv, mobil-telefon, computer, men hvile !

Dette ud fra princippet om hellere en kort 'kold tyrker' end en langvarig sygemelding.

Tag endelig kosttilskud i form af Omega-3 kapsler ! Dette for at fremme helingen af hjernen.

Endvidere kan anti-inflammatorisk fødeindtag anbefales - og herunder skal du overveje om kaffe skal tages af menuen for en periode :-)

Der findes en god bog med mere information samt forslag til opskrifter:

Superkost til Hjernerystelser af Charlotte Lillegaard Petersen.

Link til hjemmeside om hjernerystelser, der også har en guide for hvad pårørende til en person med hjernerystelse kan hjælpe med, kommer her.

Link til Hjernerystelsesforeningens hjemmeside kommer her.

Billede