Hold-beskrivelser

Træning

Forudsætning for at deltage i klubbens træninger - alle hold - er

•     racercykel med gedebukkestyr og uden tri-horn
  •     du skal køre med cykelhjelm

Al træning starter med inddeling af hold. Det gør vi for at sikre fuldt træningsmæssigt udbytte for alle. Typisk deles op i 2-3 hold, så alle ryttere kommer på et hold, hvor de niveaumæssigt får det bedste udbytte. Ingen er fast tilknyttet et bestemt hold. Hold, som man kører på, kan skifte baseret på eksempelvis egen lyst på en given dag eller antal af ryttere, der kører stærkt/mindre stærkt.

Hvert hold har en DGI uddannet træner eller kaptajn, der styrer afviklingen af dagens træning.

Hold3

Hold 3 er for

• ryttere, der gerne vil blive bedre cyklister og komme i bedre form
  • ryttere, der ikke kører stærkt nok til at følge med hold 1 eller 2, men som stadig gerne vil have progression hen over sæsonen

Indholdet af træningen

• søndagsturene har altid et kaffestop
  • tirsdage og torsdage træner alle fra klubben sammen. Der er indlagt individuel træning, hvor niveau ikke er afgørende, men som man bliver hurtigere af

Hvad kræves af ryttere på hold 3

• at du møder op til træning så ofte som muligt – på den måde har vi mulighed for at udvikle os sammen

Hold 2

Hold 2 kører fuld gas på bakker og andre segmenter, men farten imellem disse er generelt lavere end for hold 1.

Hold 1

På hold 1 køres der stærkt, og der kæmpes om at vinde skiltespurterne. Der gives aldrig ved dørene i spurten, og det er tilladt at køre taktisk.

Kort sagt, der hygges, mens der bliver givet fuld gas.

Træningen er efter samme koncept som de andre hold, men med lidt mere fart på det hele, og en del mere konkurrence.

På hold 1 kræver det endnu mere, at du passer din træning over sæsonen, og at dit udstyr fungerer godt. Der er en jævn god progression over sæsonen, så bliver du væk fra alt for mange træninger, får du vanskeligt ved at hænge på.

Farten er 32-35 km/t i snit på søndagsturene, lavere på intervaldagene.

Ofte (2 x månedligt) starter hold 1 tidligere for at kunne køre langt, men stadig være tidligt hjemme af hensyn til  familierne. Se Facebook for hvornår.

Introhold 2024, 20. april - 11. maj

Introhold er for dem, der har lyst til at prøve kræfter med landevejscykling i klub.

Du skal have en racercykel og en hjelm, og så er du klar. Var du ikke til vores introaften er du velkommen alligevel. Du behøver heller ikke at have været med tidligere lørdage. Hvis du allerede er medlem af Farum Cykelklub, men ikke rigtigt er kommet i gang med årets træning, så er du også velkommen. Hurtige ben er også velkomne - det er en god vej ind i klubkørsel med os.

Vi bruger ca. 2 timer på at cykle i lokalområdet. Vi gennemgår emner som udstyr, siddeposition på cyklen og forplejning.

Vi kører ikke ret langt, så du skal ikke være bange for om formen holder til mange kilometer. Hvis du vil cykle med os fremover, skal vi nok få dig i form 😎

Forudsætning for at deltage er

- racercykel med gedebukkestyr og uden tri-horn

- meget gerne med klikpedaler

- du skal køre med cykelhjelm​

- drikkedunk, bare med vand

- cyklen er i orden (kæden smurt/dækkene pumpet)

- medbring en ekstra slange (gerne 2), et dækjern og en pumpe i tilfælde af

punktering

- cykelbukser med en god siddepude er klart mest behageligt, når du skal ud

på en længere cykeltur, men ikke et krav. Husk, ingen underbukser/trusser

under cykelbukserne!

Har du ikke en racercykel, så spørg i vores Facebook gruppe om der er mulighed for at låne en cykel, hvis du gerne vil prøve, inden du køber.

Udstyr du kan ønske dig senere

Når du først er blevet tændt af cyklingen, er der noget udstyr, der ikke er nødvendigt, men sjovt og rart at have, så her kommer lidt inspiration til ønskesedlen:

• Cykel-solbriller altid en god idé – ikke kun mod solen, men også mod regn og til at holde insekter og andet skidt ude af øjnene.
  • Cykelcomputer og pulsmåler kan motivere dig, når du er på tur. Via målingerne kan du følge din udvikling.
  • Udover cykelbukser med siddepude, er det altid dejligt at have andet lækkert cykeltøj – eksempelvis cykelhandsker, en trøje med lommer på ryggen, vest og/eller en jakke mod vind/regn.
  • Når cykelturerne begynder at blive længere end 2 timer, er lidt medbragt energi være en god ide. Det kan være en banan, lidt energidrik i drikkedunken eller nogle barer/geler

Se klubbens rabataftaler her

.