Hold-beskrivelser
Træning

Forudsætning for at deltage i klubbens træninger - alle hold - er

  •     racercykel med gedebukkestyr og uden tri-horn
  •     du skal køre med cykelhjelm


Al træning starter med inddeling af hold. Det gør vi for at  sikre fuldt træningsmæssigt udbytte for alle. Typisk deles op i 3-5 hold, så alle ryttere kommer på et hold, hvor de niveaumæssigt får det bedste udbytte. Ingen er fast tilknyttet et bestemt hold. Hold, som man kører på, kan skifte baseret på eksempelvis egen lyst på en given dag eller antal af ryttere, der kører stærkt/mindre stærkt.

Hvert hold har en DGI uddannet træner eller kaptajn, der styrer afviklingen af dagens træning.

Hold 4

Hold 4 er for dig, der

  • er nyt medlem, som vil prøve at køre i klub med andre (man må gerne køre med nogle gange inden indmeldelse for at prøve os af)
  • ikke ønsker at slide dig selv op om søndagen på hold 3's distance og fart, men blot ønsker at køre en tur sammen med andre.
  • har været skadet, og som har behov for en blid opstart


Turene er på ca. 55 km og uden for mange højdemeter.


Tempoet på hold 4 bliver afpasset dagens langsomste rytter.

Udviklingen over sæsonen vil være kontrolleret øgning af distance og fart, hvilket kommer helt af sig selv, når man får kilometre i benene og timer i sadlen

Vi evaluerer løbende om niveauet passer.


Foreløbig kører hold 4 kun på søndage. Det kan også blive aktuelt med en hverdagstur, hvis der er opbakning til det blandt de fremmødte.

Hold 3

Hold 3 er for

  • ryttere, der gerne vil blive bedre cyklister og komme i bedre form
  • ryttere, der ikke kører stærkt nok til at følge med hold 1 eller 2, men som stadig gerne vil have progression hen over sæsonen


Indholdet af træningen

  • søndagsturene har altid et kaffestop
  • tirsdage cykler vi en tur krydret med lidt skiltespurter og øver diverse former for holdkørsel
  • torsdage træner alle fra klubben sammen. Det er individuel træning, hvor niveau ikke er afgørende, men som man bliver hurtigere af


Hvad kræves af ryttere på hold 3

  • at du møder op til træning så ofte som muligt – på den måde har vi mulighed for at udvikle os sammen
Hold 2

Ligesom på hold 1 kører hold 2 også fuld gas på bakker og andre segmenter, men farten imellem disse er generelt lavere end for hold 1.

Hold 1

På hold 1 køres der stærkt, og der kæmpes om at vinde skiltespurterne. Der gives aldrig ved dørene i spurten, og det er tilladt at køre taktisk. 

Kort sagt, der hygges mens der bliver givet fuld gas. 

Træningen er efter samme koncept som de andre hold, men med lidt mere fart på det hele, og en del mere konkurrence.

På hold 1 kræves det endnu mere, at du passer din træning over sæsonen, og at dit udstyr fungerer godt. Der er en jævn god progression over sæsonen, så bliver du væk fra alt for mange træninger får du vanskeligt ved at hænge på.

Farten er 32-35 km/t i snit på søndagsturene, lavere på intervaldagene.

Begyndertræning - lørdage i begrænset periode

Begyndertræning er for både kvinder og mænd og henvendt til ryttere, der

  • ikke er fortrolige med at køre med andre i gruppe
  • gerne vil dyrke det sociale liv samtidig med de dyrker sport
  • gerne vil blive bedre cyklister og komme i bedre form


Træningen foregår lørdage kl. 9.30 - fra xxxx - yyyyy (NB: 2020 start blev udsat pga Covid-19). Vi cykler i cirka 2 timer. Afgang fra Stien (foran hovedindgangen).


Forudsætning for at deltage er

  • racercykel med gedebukkestyr og uden tri-horn
  • click pedaler/sko eller blot kondisko
  • du skal køre med cykelhjelm
  • drikkedunk, bare med vand
  • udstyret er i orden (kæden smurt/dækkene pumpet)
  • medbring en ekstra slange (gerne 2), et dækjern og en pumpe i tilfælde af punktering
  • cykelbukser med en god siddepude er klart mest behageligt når du skal ud på en længere cykeltur, men ikke et krav. Husk, drop underbukserne!


Der er mulighed for at låne en cykel, hvis du gerne vil prøve, inden du køber.


Træningen vil fokusere på tekniske færdigheder på racercykel, og på en tilpasset opbygning af formen. Vi bygger mere og mere på som det passer til færdighederne. Dem, der bliver ”for gode”, skubber vi til de andre klubtræninger.


Hvad får du for pengene:

  • Et årsmedlemsskab i Farum Cykelklub (400 kr.)
  • Adgang til at deltage på Hold 4, når du har gennemgået dit lørdagsforløb
  • Adgang til klubarrangementer, foredrag, rabataftaler og tilbud om deltagelse på klubture (dog mod egenbetaling)
  • DGI udannede trænere og kaptajner, som hjælper dig godt i gang og hele vejen gennem forløbet.
Udstyr du kan ønske dig senere

Når du først er blevet tændt af cyklingen, er der noget udstyr, der ikke er nødvendigt, men sjovt og rart at have, så her kommer lidt inspiration til ønskesedlen:

  • Cykelcomputer og pulsmåler kan motivere dig, når du er på tur. Via målingerne kan du følge din udvikling.
  • Cykel-solbriller altid en god idé – ikke kun mod solen, men også mod regn og til at holde insekter og andet skidt ude af øjnene.
  • Udover cykelbukser med siddepude, er det altid dejligt at have andet lækkert cykeltøj – eksempelvis cykelhandsker, en trøje med lommer på ryggen, vest og/eller en jakke mod vind/regn.
  • Når cykelturerne begynder at blive længere end 2 timer, så kan lidt medbragt energi være en god ide. Det kan være en banan, lidt energidrik i drikkedunken eller nogle barer/geler


Se klubbens rabataftaler her