Garmin og Strava tips

'Meld dig ind' i Farum Cykelklub i Garmin / Strava

Hvis du 'melder dig ind' i Farum Cykelklub i Garmin og/eller Strava, så vil du kunne se din placering på diverse segmenter i forhold til de øvrige medlemmer. Meget motiverende :-)

På Strava 'melder du dig ind under Explore - Clubs (Udforsk - Klubber).

I Garmin Connect under Grupper.

Få din hurtigste tid frem på Garmin cykelcomputer, når du kører et segment

Åben Garmin Connect, vælg Træning og så Segmenter.
Find ønsket segment, evt. 'Rundstrækning Bregnerød'.
Klik på 'Stjerne' i nederste venstre hjørne for at favorit-markere det.
Sæt cykelcomputer til pc'en og klik på 'Send til enhed'

Næste gang du cykler, dukker det op på skærmen.
Gider du ikke køre stærkt den dag, så kan du trykke på det lille rød 'kryds' i nederste venstre hjørne og det forsvinder.

Flere tips til Strava kan findes hos 'Vores Puls' (DGI)

Kodning af Garmin til 4 intervaller af 4 minutter med 2 minutters pause mellem hvert

Vælg Træning
Tryk på 'Opret ny'
Navngiv. Eksempelvis 4x4'x2'p (afhængig af hvor mange gentagelser, der ønskes)

Trintype: Vælg 'Interval'
Varighed
: Vælg 'Tid'
Garmin viser et antal minutter. Er det ikke 4, som vi ønsker, så start med at trykke på '<' for at slette og tryk så: 04 for 4 minutter
Mål: Min viser 'Intet mål' - bare lad det stå

Tryk på: 'Tilføj nyt trin'
Trintype: Vælg 'Restitution'
Varighed
: Vælg 'Time'
Garmin viser et antal minutter. Er det ikke 2, som vi ønsker, start med at trykke på '<' for at slette og tryk så: 02 for 2 minutter
Mål: Min viser 'Intet mål' - bare lad det stå
Tryk på 'vinkel' i nederste, højre hjørne for at acceptere

Gentagelse af ovenstående to trin (sæt af interval + pause) - f.eks 4 gange, hvis intervalpasset skal være 4x(4'x2'p) gøres ved at
Tryk på: ’Tilføj nyt trin
Trintype: Vælg 'Gentag'
Antal gentagelser: Vælg 04
Tilbage til trin: 1
Tryk på 'vinkel' i nederste, højre hjørne for at acceptere

Tryk på 'vinkel' i nederste, højre hjørne for at afslutte kodning af intervalpasset.

Færdig - det var det. Gå tilbage til hovedmenuen ved at trykke på med pilen 'tilbage'.

Når du så er ude at træne, skal du huske at varme op først. Gerne 30 minutter. Det er med vilje, at opvarmning og afkøling ikke er kodet ind for min egen erfaring er, at det er umuligt at ramme et godt sted at starte på intervallerne efter eksempelvis 20 minutter (jeg var altid midt på den store bakke i Holte!).
Når du er klar til at køre intervallerne, stopper du din tur (ikke gemme, bare stoppe).
Vælg ’Træning’.
Find det ønskede intervalpas
Tryk 'Kør' og dernæst 'Start' (som når en tur startes/fortsættes).
Garmin tæller nu ned (Tid tilbage).
Når der er 5 sekunder tilbage af et trin, bipper Garmin, så man bliver 'advaret' om, at nu skal man til næste step. Tro mig, når mælkesyren er ved at nå op til ørerne, er de 5 sekunders bippen svære at høre og reagere på.....

Når det indkoldede træningspas er slut, fortællerGarmin, at du er færdig og Garmin stopper turen, så hvis du vil have kilometrene for afkølingen til at tælle med, så skal du lige trykke 'Start' igen.
GOD TRÆNING