Træningstider, -platforme mm

Forudsætning for at deltage i klubbens træninger er

•     racercykel med gedebukkestyr og uden tri-horn
  •     du skal køre med cykelhjelm

Træningstider

Træningsoplæg og rute postes i klubbens Facebook gruppe, der hedder Farum Cykelklub inden træning. Det vil også gælde eventuelle ændringer i træningen, aflysninger, andet mødested, tidspunkt mm.

Sommertræning, 1. marts til efterårsferien:

• Tirsdage og torsdage kl. 18.00
  • Søndage kl. 9.30, længere tur, typisk startende fra 70-80 km og stigende til 100-125 km over sæsonen. Hver måned er en tur ekstra lang og en anden tur er kortere, hvor vi så i stedet nyder kage og kaffe sammen. Den kortere tur kan også være af mere social karakter, hvor vi f.eks. er på jagt efter 'Kæmperne' på Vestegnen.

Vi starter fra p-pladsen ved Stien på Bifrostvej (Kultur - og Aktivitetscenter, der ligger overfor Farum Bytorv).

Målet med træningen er først og fremmest at dyrke glæden på landevejen i godt selskab og komme i god fysisk form.

Vintertræning, fra efterårsferien til 1. marts:

I vinterhalvåret kører vi primært Fcx (cross/gravel) – sjov i skoven. Man kan deltage på en MTB, men der køres på stier og ikke på spor. Det er IKKE MTB træning, men på gravel-betingelser.

Lørdage kl. 9.30

Torsdage kl. 18.00

Andre dage er det frit for alle medlemmer at komme med et træningsopslag i Facebook gruppen. Der afholdes ikke decideret klubtræning disse dage, men der er ofte nogle, der er friske på en Fcx tur på tirsdage, så hold dig ikke tilbage med at foreslå tur i Facebook gruppen. HUSK: Lys og reflekser nødvendige.
Når der køres på landevejscyklerne er et ikke et krav, men populært hos bagvedliggende, hvis der er skærme på.

Home trainere og online, virtuelle cykling 'verdener'

Vi har flere medlemmer, der supplerer træningen med indendørs cykling på home trainers, eksempelvis Wahoo, Elite og Tacx. Fordelen ved disse 'moderne' home trainers er, at de kan linke til online, virtuelle cykelverdener, hvor man kan cykle med og mod deltagere fra hele verden eller køre meget præcise træningsintervaller og'programmer, der er yderst effektive. Det er typisk Zwift eller Bkool platformene, der benyttes. Klik her for at læse mere om, hvordan du kommer i gang med Zwift og/eller klik her for at komme i gang med Bkool.

Træningsplatformene Garmin Connect og Strava

Vink farvel til den gamle notesbog, kortet og dit Excel-ark og lad Garmin Connect og/eller Strava være din go-to alt-i-én platform til din træning.
Specielt Strava er meget mere end en træningsdagbog. Strava er et socialt medie for idrætsaktive personer med et hav af smarte features og funktioner.

Strava har i maj 2020 ændret sine abonnementsplatform, således at en del af de features, der tidligere var gratis tilgængelige, nu er forbeholdt betalende abonnenter. Som gratis bruger har du dog stadig flere gode funktioner, og ellers kan du overveje at betale de 5 US-dollars, som et abonnement koster i måneden.

I både Garmin Connect og i Strava har vi oprettet en gruppe, der hedder Farum Cykelklub. Her kan vi følge med i hinandens ture og finde god inspiration og motivation.

Guide til at komme i gang med Strava kan findes her hos VoresPuls